torsdag 30. januar 2014

Buren-luren-sykkelturen

Hvorfor ikke? Is- og kartongføre må da være perfekt for en sykkeltur til Buren. Ikke ofte den er rigget for sykling.


Ørna som sirklet over meg på vei opp, forventet nok et lett måltid. Den ga opp da jeg rundet toppegga.
Og like etter at jeg poster et toppbilde på facebook, kom et redningshelikopter flapp-flapp-flappende rett i mot. Skitt! Heldigvis dro det forbi.
…og så ringte lokalavisa.

Her kan du se en liten film fra dagens moro: Vimeo.com

Vel, jeg innser at Buren på sykkel i januar ikke er en hverdagstur. Buren blir vel normalt ikke assosiert med sykling. Faktisk var det ingen sykkelspor opp. Men jeg traff opp til flere som bruke dagen på breie ski. De vil nok benekte min påstand: nemlig at det var solid gjennomslagsføre. For tynne gummihjul.

La det være sagt: Det var et jævlig slit opp. Å bære en vinterrigget og blytung fulldemper over 800 høydemeter svir. Men Buren belønner alltid sine besøkende. Vindstille og sedvanlig vakkert januarlys ga en god halvtime på toppen.



Hjemreisen var minnerik. Den hadde nok vært friskere og bedre om jeg hadde hatt også bakbremser. Morsomt var det, lell. Faktisk. Og sykkelen tok mer skade enn rytteren.
Likevel: Done that - never have to do it again.


Buren er som nevnt normalt best for skikjøring (trolig også i dag). Her kan du se litt hvor digg det kan være: 

Buren kan også være et praktfult sted for nordlysopplevelser. Sjekk bare









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar